edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – studia podyplomowe (Kłodzko)

Dolnośląska Szkoła Wyższa – miejsce dla Ciebie!

Dolnośląska Szkoła Wyższa w rankingu Perspektywy od lat uznawana jest za najlepszą niepubliczną uczelnię magisterską na Dolnym Śląsku oraz jedną z czołowych w Polsce. W ramach uczelni powołane zostały samodzielne wydziały, kształcące zgodnie z międzynarodowymi standardami na 13 kierunkach. Uczelnia posiada pełne uprawnienia akademickie, zapewnia kształcenie od licencjatu do doktoratu, gwarantuje stałe czesne przez cały okres studiów oraz wsparcie finansowe dla studentów, współprace z ponad 80 zagranicznymi ośrodkami naukowymi z 25 krajów (m.in. w ramach programu ERASMUS+), zatrudnia ponad 200-osobowy zespół cenionych ekspertów i praktyków, inwestuje w komfortowe warunki studiowania, a zajęcia naukowo-dydaktyczne realizowane są w oparciu o autorskie i wielokrotnie nagradzane programy kształcenia.


kierunek studiów podyplomowych: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

STUDIA KIEROWANE SĄ DO:

nauczycieli, pedagogów posiadających kwalifikacje (uprawnienia) nauczycielskie – absolwentów studiów wyższych (także zawodowych). Trzysemestralne studia, dające uprawnienia pedagoga specjalnego do nauczania i terapii dzieci z dysfunkcjami rozwoju psychoruchowego, przygotowują do pracy m.in. w szkołach specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, szkołach integracyjnych, ośrodkach wczesnej diagnozy i interwencji, ośrodkach szkolno-wychowawczych.

KONCEPCJA STUDIÓW:

Studia umożliwiają zdobycie wiedzy psychopedagogicznej w zakresie pedagogiki specjalnej, przygotowanie w zakresie dydaktycznym – dydaktyka specjalna oraz specjalnościowym w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Plan studiów zawiera 381 godzin zajęć dydaktycznych, w tym 140 godzin wykładów i 241 godzin konwersatoriów, seminariów i ćwiczeń terenowych oraz 120 godzin praktyki pedagogicznej w specjalistycznych placówkach.Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:

  • w zakresie wiedzy:
    • posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą rozwoju psychoruchowego (prawidłowego i zaburzonego) człowieka
    • posiada wiedzę dotyczącą pedagogiczną, psychologiczną i specjalistyczną z zakresu metod i form pracy wychowawczej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
    • zna podstawowe narzędzia diagnozy pedagogicznej stosowane w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
    • posiada wiedzę potrzebną do prowadzenia działalności edukacyjnej z dziećmi o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej
    • zna najnowsze rozporządzenia MEN dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych
    • zna problemy funkcjonowania rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • w zakresie umiejętności:
    • potrafi na podstawie zebranych informacji ocenić zakres i nasilenie zaburzeń w rozwoju dziecka (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania)
    • potrafi opracować program indywidualnej i grupowej pracy edukacyjno-wychowawczej, realizować go i modyfikować w oparciu o przeprowadzoną ewaluację
    • potrafi podjąć pracę dydaktyczną z dzieckiem w oparciu o opracowany plan pracy
    • potrafi samodzielnie opracować konspekt pracy dziennej z uczniem i przeprowadzić zajęcia w szkole specjalnej
    • potrafi prowadzić działania wspierające ucznia zgodnie z rozporządzeniem regulującym zasady pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    • potrafi współpracować w zespole interdyscyplinarnym (z lekarzem, psychologiem, rehabilitantem, logopedą) w zakresie działań diagnostyczno-terapeutycznych i wychowawczych
    • potrafi współpracować z rodziną dziecka przez czynne uczestniczenie w procesie edukacyjno-terapeutycznym
  • w zakresie kompetencji społecznych:
    • rozumie znaczenie pracy nad sobą w zakresie rozpoznawania uczuć, posiada umiejętność radzenia sobie ze stresem zawodowym
    • rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i rozwijania warsztatu pracy
    • współpracuje z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem/uczniem
    • postępuje zgodnie z kodeksem etyczno-zawodowym pedagoga specjalnego
    • traktuje z troską i szacunkiem zarówno dziecko, z którym pracuje, jak i jego opiekunów

    Studia podyplomowe kończą się napisaniem pracy dyplomowej i egzaminem dyplomowym.

    Wykaz modułów/przedmiotów

  • Moduł I. Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym specjalnym
    • Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
    • Psychologia kliniczna
    • Pedagogika specjalna
    • Psychopatologia rozwoju dzieci i młodzieży
    • Poradnictwo i praca z rodziną dziecka z zaburzeniami w rozwoju
    • Biomedyczne uwarunkowania rozwoju człowieka
    • Prawne podstawy pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
    • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Moduł II. Przygotowanie w zakresie dydaktycznym – dydaktyka specjalnae
    • Metodyka nauczania dzieci z lekka niepełnosprawnością – I etap edukacji
    • Edukacja polonistyczna z metodyką
    • Edukacja matematyczna z metodyką
    • Edukacja muzyczno-plastyczna z metodyką
    • Metodyka nauczania dzieci z lekka niepełnosprawnością – II etap edukacji
    • Metodyka nauczania dzieci z lekka niepełnosprawnością – III – IV etap edukacji
    • Metodyka nauczania i wychowania dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
    • Repetytorium dyplomowe
  • Moduł III. Przygotowanie specjalnościowe w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
    • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością
    • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
    • Metody terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju
    • Warsztaty zachowań niepożądanych
    • Metody pracy korekcyjno-kompensacyjnej
    • Media w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
    • Podstawy rehabilitacji ruchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
    • Gry i zabawy ruchowe w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Moduł praktyk
    • Praktyka opiekuńczo-wychowawcza specjalna 1
    • Praktyka obserwacyjna, nauczycielska
    • Praktyka opiekuńczo-wychowawcza specjalna 2
    • Praktyka nauczycielska – I. i II. etap edukacji
    • Praktyka nauczycielska – III. i IV. etap edukacji


PRAKTYCZNE INFORMACJE
CZAS TRWANIA 3 semestry
ILOŚĆ GODZIN 381
OPŁATY
WPISOWE 100 zł
CZESNE (SEMESTR) 1600 zł
RATA MIESIĘCZNA 320 zł

Zarejestruj się w internetowym systemie rekrutacji

Dołącz do grona studentów DSW

Dowiedz się więcej